- Szkoła coachów
- Dla coachów
- Business & Leadership
- Szkolenia managerskie
- Konsulting i facylitacja
- Kultura coachingowa
tel. 504 171 203, 500 800 039
e-mail: szkola@meritumcoaching.pl
Meritum Training Firma Szkoleniowa
Szkoła Coachów Meritum
ul. Wczasowa 4, 22-440 Krasnobród
Coaching zaczyna stanowić bardzo ważny i nie dający się niczym zastąpić czynnik dobrego funkcjonowania każdej organizacji. Ppowinien być on zatem traktowany jako pewien system funkcjonowania organizacji, który pozwala na optymalne wykorzystanie potencjału pracownika, sprzyja zarządzaniu wiedzą w organizacji, jest podstawą budowania organizacji uczącej się.
Odpowiednio przygotowany do swej roli coach buduje potencjał pracowników, poprzez wspieranie i rozwijanie kompetencji. Jest animatorem i koordynatorem, nie mającym nic wspólnego z odgórnym kierowaniem hierarchicznym. Jest to intelektualna próba powrotu do Człowieka, który traktowany jest podmiotowo i całościowo (wraz z jego emocjami, motywacjami, twórczymi uzdolnieniami i niepowtarzalnością.
Coaching to proces, mający pomóc w osiąganiu lepszych wyników działań.
Definicja coachingu brzmi: "planowany dwustronny proces, w którym człowiek rozwija umiejętności i
osiąga określone kompetencje poprzez rzetelną ocenę, ukierunkowaną praktykę i regularne
sprzężenie zwrotne".
Typowy dla coach'a sposób pomagania polega na wspólnym z pracownikiem poszukiwaniu sposobu rozwiązywania problemu i przy tej okazji umożliwiania uczącemu uzyskiwać nowe umiejętności, wiedzę i doświadczenie przy samodzielnym wykonywaniu zadania. Dobry coach zachęca do dużej dozy samodzielności, jednocześnie oferując wsparcie i pomoc, kiedy takie okażą się niezbędne. Wsparcie udzielane jest często drogą zadawania starannie dobranych pytań angażujących pracownika i kierujące jego percepcję na pożądane tory.
Stosowana jest raczej warunkowa sugestia, niż konkretna propozycja działania. Doświadczony coach jest świadom tego, że poszczególne osoby mogą się różnić pod względem możliwości radzenia sobie ze złożonymi zadaniami. Dzięki temu potrafi on w każdych warunkach ustalić właściwe proporcje między ukierunkowaniem pracownika i dozą pozostawionej mu samodzielności. W ten sposób pracownicy nie są ani przesadnie skrępowani "nad ukierunkowaniem", ani przesadnie zagubieni w złożoności
problemu. Coach buduje potencjał menedżera poprzez wspieranie i rozwijanie kompetencji. Jest
animatorem i koordynatorem, nie mającym nic wspólnego z odgórnym kierowaniem hierarchicznym. Jest to intelektualna próba powrotu do Człowieka, który traktowany jest
podmiotowo i całościowo (wraz z jego emocjami, motywacjami, twórczymi uzdolnieniami i
niepowtarzalnością) zaczyna stanowić najważniejszy i nie dający się niczym zastąpić czynnik
dobrego funkcjonowania każdej organizacji. Coach tworzy "portfel kompetencji",
ale także umożliwia ich mobilizację na rzecz firmy. Kompetencje stanowią bowiem jedynie potencjał, który nieustannie trzeba wyzwalać. Nosiciele tych kompetencji pod pewnymi tylko
warunkami są skłonni używać ich dla dobra firmy. Żadne formy przymusu tu nie działają -
oni muszą chcieć to robić.
Ludzi nie da się motywować w długim okresie bodźcami
zewnętrznymi. Trzeba stworzyć im takie warunki, aby zadziałały mechanizmy motywacji
wewnętrznej.Dzięki niemu pracownicy doskonalą swoje umiejętności i rozwijają kompetencje, w
sytuacjach zadaniowych, wykonując równocześnie swoją pracę. Menedżer - Coach sprawuje
opiekę zawodową nad pracownikami, opartą na zaufaniu i bezpieczeństwie. Poczucie bezpieczeństwa jest tutaj szczególnie istotne zarówno dla pracownika jak i przełożonego,
który umożliwiając uczenie się poprzez doświadczanie w realnych sytuacjach zawodowych
musi niwelować zbędne ryzyko. Ukierunkowany i zaplanowany rozwój pracownika
umożliwia bieżącą ocenę jego możliwości a także wyznaczanie obszaru dalszego rozwoju.
Ważna zatem dla coacha jest wiedza o naturze i percepcji człowieka, jego stylu uczenia się i
źródłach indywidualnych potrzeb.Informacje te pozwalają zarówno na wskazanie obszaru
przyszłego rozwoju, jak i obecnych deficytów. Umożliwiają optymalne przygotowanie sesji
treningowych oraz zaplanowanie sprawdzenia ich efektywności.
Menedżerowie podkreślają najczęściej, że najważniejszą korzyścią w coachingu jest to, że
przynosi on długotrwałe korzyści. Wyższe umiejętności pracownika i zaufanie w stosunku do
niego umożliwia delegację uprawnień, co z kolei daje menedżerowi więcej czasu na pełnienie
swoich funkcji. Takie działanie usprawnia procesy decyzyjne i szybsze podejmowanie
wyzwań, jakimi są na przykład zmiany. Praca menedżera jak i pracownika staje się bardziej
ambitna i znacząca, co przekłada się na wzrost ich motywacji i zaangażowania. Z całą
pewnością umożliwia też bieżącą ocenę możliwości pracowników na danym stanowisku
pracy i planowanie ich ścieżek rozwoju. Coaching umożliwia kreowanie kultury
organizacyjnej, wspierającej budowę organizacji uczącej się. Na polskim rynku spotykamy zwykle taką formę działań szkoleniowych z zakresu coachingu, która jest związana z rozwojem umiejętności coach'a. Podczas realizacji treningów, uczestnicy otrzymują narzędzia i rozwijają umiejętności, które służyć mają zdobywaniu informacji na temat potrzeb rozwojowych pracownika oraz przekazywaniu mu wiedzy, informacji i rozwijaniu umiejętności. Szkoleniom z zakresu coachingu są zwykle w firmach poddawane wybrane grupy osób. Dobór uczestników odbywa się najczęściej przy uwzględnianiu jedynie ich funkcji zawodowej a nie predyspozycji i umiejętności.
Coaching wymaga bardzo dobrych umiejętności interpersonalnych coach'a. Z doświadczenia wiemy, że fakt ten jest często pomijany i do roli tej angażowane są osoby, które przede wszystkim:
posiadają bardzo duże doświadczenia i staż pracy w danej firmie lub branży, są ekspertami w wybranej dziedzinie, są bezpośrednimi przełożonymi lub trenerami wewnętrznymi.
Coraz częściej też firmy poszukują trenera -konsultanta z zewnątrz, posiadającego
odpowiednie umiejętności i wiedzę, które pozwalają na indywidualne prowadzenie i rozwój
umiejętności menedżerów wyższego i najwyższego szczebla. Współpraca w tym wypadku
zasadniczo różni się od coachingu prowadzonego przez menedżera z organizacji.
Korzystanie z usług coach'a "zewnętrznego" zwiększa szanse na zachowanie obiektywizmu w
stosunku do uczącego się. Wiąże się to głównie z brakiem emocjonalnego zaangażowania w
relacje występujące w organizacji, czy też takie działania, które są związane z budowaniem
własnej pozycji w firmie. Posiadając bardziej wszechstronne umiejętności i doświadczenia,
zewnętrzny coach potrafi ogarnąć całość organizacji i tych aspektów jej funkcjonowania ,
które są związane z pracą danego menedżera. Dzięki kontaktom z wieloma organizacjami
różnych branż ma większą łatwość w udzielaniu wsparcia i doradzaniu przy kreowaniu
alternatywnych rozwiązań. Wyklucza to jednak dzielenie się poufnymi informacjami
pozyskanymi w trakcie współpracy z innymi firmami. Coaching zewnętrznego trenera
pozwala wreszcie na dokonanie bezstronnej oceny potencjału menedżera z punktu widzenia
osoby niezależnej.
Każda z form stosowania coachingu ma swoje korzyści i słabe strony. Jedno jest jednak pewne - skuteczność coachingu wzrasta w momencie posiadania i rozwijania umiejętności
coach'a. Zarówno w jednym jak i drugim przyp adku korzyści wynikające z jego stosowania
przekładają się na efekty pracy, dające się łatwo zmierzyć
.
Szkoła Coachów Meritum
Studia podyplomowe coaching, studia podyplomowe z coachingu, studia coaching
Szkoła coachów, coaching
szkolenia coachów, nauka coachingu
Mistrz coachingu
Akredytowany program szkolenia cochów
Coach ICF, Coaching International Coach Federation, ICF
Coach Warszawa, Coach Kraków, Coach Lublin, Coach Poznań, Coach Wrocław, Coach Trójmiasto,Coach Rzeszów
Coaching Warszawa, Coaching Kraków, Coaching Lublin, Coaching Poznań, Coaching Wrocław, Coaching Trójmiasto,Coaching Rzeszów